Skip to content

Att vara försörjd i vår livsuppgift

Ett återkommande inslag och en ofta svår fråga att lösa är den som handlar om hur vi kan försörja oss när vi vill leva och praktisera vår livsuppgift, den vi kommit med till jorden för att uppfylla. Den som lever sin livsuppgift vet hur det kan vara med försörjning och ekonomi och hur vi kan behöva tänka och handla. I grunden handlar det om tro. Tro att jag är försörjd. Personligen är min tro att jag är försörjd av Gud. Den Gud som skapade himmel och jord och ger gröda åt alla skapelser - i vatten, på land och under den himmel som förenar vår andedräkt.

Själv fick jag mitt kall en strålande sensommardag, en tidig morgon, på norra Öland. Jag hade som vanligt tagit med kaffe i termos och ett sittunderlag för att bege mig genom kohagen till havet för att be och meditera. Den tidiga morgonen var mild och mjuk. Vindarna var stilla, solen len i sitt strålande ljus och stenarna på stranden var runda i sin form. Där satt jag som vanligt och älskade livet i all dess strålglans. Plötsligt öppnade sig himlen i ett skådespel och jag såg en jättestor tratt i glänsande stål på himlen, under solen. I tratten började meningar i ord och text att åka in i tratten. När jag tittade närmare såg jag att meningarna handlade om mitt liv. Tratten fylldes med ord, med meningar och textraderna flödade in i tratten. Så höll det på medan jag läste och läste. Till synes allt som jag varit med om i livet fanns med i dessa textrader. Jag tittade förunderligt på detta himmelska fenomen. Allt handlade om det liv jag levt. Inget uteblev. Varenda händelse, möte och upplevelse i mitt liv sköljdes in och ner i ståltratten. Varje människa och relation jag stött på och mött blev delar i detta livets episka teaterdrama. Så i ett plötsligt nu slutade textflödet. Ståltratten hängde där under solen, tillsynes bortom tid och rum, men ändå här och nu. Mitt fokus ändrades till att se trattens mynning. En droppe tycktes mynna ut. Droppen blev större medan den hängde kvar på mynningen. Jag tittade närmare och såg något skrivet på droppen. Jag läste: SJÄLAVÅRDARE. Sedan försvann den himmelska ståltratten och jag kom tillbaka till den blida morgonstunden. Jag hade fått min livsuppgift och var kallad av Gud till att fullgöra det jag kommit till jorden för. Äntligen visste jag vad mina teologiska och religionsvetenskapliga studier kunde bli till nytta både för mig och andra. Många hade frågat om jag skulle bli präst, då i princip alla på teologiska högskolan skulle bli präster (eller pastorer). Jag svarade bestämt ”nej”. Prästkallet till en viss religion och kyrka hade jag aldrig känt. Jag ville vara religiöst obunden i mitt kall.

Åter till frågan om min försörjning, nu när jag helt och fullt ville leva och praktisera min livsuppgift som själavårdare. Hur skulle jag tänka ekonomiskt med den försörjning vi alla behöver mer eller mindre? Hur skulle jag svara kyrkans präster som tydligt sa till mig att själavård är gratis? Och relationen till kyrkans egen själavård - hur kunde jag bemöta den, då jag såg själavård som en sekulär praktik för alla utan att jag själv mötte mina klienter och konfidenter i en religiös yrkesroll?

Att leva och praktisera sin livsuppgift kan vara svårt, både ekonomiskt och utmanande, i relation till omvärlden, särskilt om den är – som i mitt fall – kopplad till att leva och praktisera en andlig livsväg. Jag är kallad till själavårdare, utan ett traditionellt religiöst samfund bakom mig, där jag varken är anställd eller företrädare. Min kyrka, moské eller tempel är utan golv, väggar och tak byggda av människogjorda händer. Min helgedom är jorden jag vandrar på och luften jag andas. Allas vår himmel med dess stjärnor är det förhänge jag försöker blicka bortom för att skåda skapelsens ljus. Detta ljus finns även som ett andligt ljus inom oss. Därför har jag genom bön och meditation endast sökt att förbättra min medvetna kontakt med Gud och ber att få kunskap om Guds vilja med mig, och ber även om styrka och kraft att fullgöra min livsuppgift. Det räcker med att Gud förstår mig och leder mig på den rätta vägen.

Även om jag själv tidigare bekänt mig tillhöra vissa religiösa sammanhang, har det funnits en inneboende kraft som vill vara religiöst obunden. Visst hade det varit lättare för mig, med mina teologiska och religionsvetenskapliga utbildningar, att ha haft en fast anställning med månadslön i någon kyrka eller annan religiös organisation, eller att arbeta med religiösa frågor kopplade till vårt mångkulturella samhälle. Men nej, jag vill vara fri och obunden i min livs- och trosåskådning. Fri att vara själavårdare i en sekulär miljö. Med sekulär menar jag vad det innebär i relation till religion. Ordet sekulär betyder enkelt uttryckt världslig. Sekulär som beteckning innebär att staten, med dess lagstiftning och rättstillämpning ska stå fri från religion, något som tillämpas i de flesta västerländska stater.

Nu åter till att någonting, i detta fall själavården, skulle vara gratis. I en andlig kontext är begreppet ”gratis” helt annorlunda än det är enligt den sekulariserade världens synsätt, där ”gratis” är lika med ”kostnadsfritt”, och utan att behöva betala pengar för något. Ordet gratis kommer från latinets ”gratia” och betyder ”av nåd” (jämför engelskans ”grace”). Begreppet ”gratis” har i det sekulariserade vardagsspråket omformats till att något inte behöver betalas för. Men i den teologiska betydelsen av termen gratia innebär det att Guds Nåd kommer till människan var dag ny. I mitt kall som själavårdare är min tro att jag är försörjd av Gud, liksom alla människor, djur och natur är.

Avslutningsvis till frågan om vad det är som egentligen är gratis i livet? Kan det vara så att Gud tillåter människan – av nåd – att leva det liv hon begärt, fri från ett gudomligt överförmyndarskap? Att både få ge och ta emot själavård är en nåd, där nåden är den kärlek varmed människan alltid blir lyssnad på och förlåten sina gärningar. Ibland räcker det dock inte med att bara be Gud om förlåtelse, i synnerhet när en människa brottas med både stor skuld och personlig skam. Då behöver vi en medmänniska att få avlasta det som tynger oss och det som vi skäms för allra mest. En själavårdare har som sitt kall att vara just den medmänniskan. Kan det vara annat än ”av nåd” att både få ge och ta emot en människas innersta hemligheter och yttersta vanmakt, smärta och sorg?